Insomnia

I brist på sömn så har jag kollat runt på telefonen och tidigare såg jag att någon lagt upp i en grupp på fb om en hund som blivit stulen. Någon hade skrivit att det var en främmande person som knäppte loss kopplet och bar med sig hunden därifrån. 
Jag blir jäkligt provocerad här. Det måste verkligen vara en hemsk upplevelse att få sin hund stulen. Verkligen. Men? Vad gör ägaren till hunden?? Jo.. Knyter fast den utanför affären. Förlåt men det är en idiot. Så fort jag ser något om en hund som blivit tagen så tänker jag "gud vad hemskt" tills jag ser att "den var kopplad utanför affären, jag var inne i max 5 minuter" - ren bullshit. Du var inte inne i max 5 minuter, och även om så var fallet, så behövs det inte mer än så för vilken psykad människa som helst som har vägarna förbi och ser sin chans att ta den. 
Blir så trött på att folk aldrig lär sig. Det är precis lika dumt att låta hunden vara i bilen när det är sommar och äckligt varmt ute. Det spelar ingen roll om hunden har svårt att vara ensam hemma. Då får man lösa det eller handla senare. Det handlar om planering. Sen är det väl bättre att hunden då får skälla hemma än att riskera att hunden blir snodd, dör av värme eller kanske bara illa behandlad av förbipasserande och får vara med om ett trauma istället.
Nej jag har väldigt svårt att ha sympati för de hundägare som inte kan tänka ett steg längre. Jag har inga tvivel om att de inte älskar sina djur, men varför tar man då såna risker som är så himla onödiga? Det går inte ihop. 
Likadant med de som riskerar att ha sina hundar lösa när de inte har 100% pli. Spelar ingen roll hur snälla de är, kommer de fram till fel hund så kan det sluta riktigt illa. 
Det kan ske olyckor, men när det kommer till att man gör ett aktivt val, så kanske det gäller att tänka till ännu en gång på alla risker som man då är villig att ta för egen bekvämlighet. 
Är absolut långt ifrån en perfekt hundägare. Men jag hade ALDRIG lämnat hundarna utanför en affär. 
Kommer ihåg en gång när Enzo var valp och det stannade en bil bredvid oss när vi gick på en trottoar. Mamma var även med och när bilen stannade så såg vi två killar sitta inne och ena drog ner rutan och började fråga om Enzo. Han undrade vad han var för ras, hur stor han skulle bli, vad han skulle väga och var väldigt intresserad. Hela situationen kändes verkligen inte bra för där och då får jag och säkert mamma med, känslan om att han skulle  roffa åt sig Enzo och hans kompis skulle köra fort som tusan. Då blev vi båda väldigt vaksamma. Det var ju inget mer med den situationen, men hela grejen kändes bara inte helt 100. 
Jag litar inte alls på omgivningen och vissa kanske anser att det är fel, men jag vill inte ta några risker med det jag tycker är viktigt. Mina hundar är alldeles för dyrbara för mig för att låtas vara i en varm bil eller sättas utanför en affär. 💜
(null)
1 Anette :

skriven

Jag håller med dig fullt och klart! Jag skurit aldrig sätta mina hundar utanförskap en affär... Då sätter jag inte mina hundars fokus först! Om jag skulle tvingas sätta någon utanför affären så skulle nån som jag litar på få hålla sällskap!!
Jag tror också att hon satt valpen utanför affären medan hon gick in.... De är alla tid som behövs för psykiks!

Kommentera här: